Рус Eng During last 365 days Approved articles: 2115,   Articles in work: 280 Declined articles: 925 
Library
Articles and journals | Tariffs | Payments | Your profile

Пупышева Н.В. Ontological Foundations of Buddhist Ethics in the Vajrayana Symbolism

Published in journal "Философия и культура", 2017-4 , pages 95-103.

Resume: The subject of this study is the emotions of the higher level, (or altruistic emotions like loving kindness, compassion, joy, equal attitude to all and bliss) that are symbolically designated in Buddhist tantric texts. The object of this research is Buddhist tantric literature that contains information on the structure of the emotional sphere of a person. On the basis of the original Tibetan sources (the Vajrabhairava and Vajrasattva sadhanas), the basis of a Buddhist mandala has been shown where five innate structures of the consciousness are symbolized. These structures are characterized in three aspects: the male aspect, the female aspect and the structural aspect – that of belonging to a certain “great element” (mahabhūta). The research has shown that these texts contain symbolic information on the process of purifying the mind. The nature of the emotions of higher level, i.e. of altruistic emotions, is shown as identical to the deep nature of consciousness. Impulses of the altruistic emotions occur in everyday life of an ordinary person alongside impulses of the egoistic emotions (ignorance, desire, anger, pride/greed, envy that are inseparable with human physiology). The research shows that the impulses of the altruistic emotions become values that are cultivated in the process of the self-education, self-perfection of a personality and acquiring real inner freedom. The process of purifying the mind that is symbolized in the Buddhist mandala reflects the ontological basis of the Buddhist ethics.

Keywords: soteriological values, four immeasurable perfections, shila-paramita, purification of the mind, great elements, nectars, antecedent structures of the mind, mandala, Buddhist Tantra, Buddhist ethics

DOI: 10.7256/2454-0757.2017.4.22646

This article is unavailable for unregistered users. Click to login or register

Bibliography:
Нестеркин С.П., Донец А.М. Персонологические доктрины религиозно-философских школ индийского буддизма (по материалам тибетской доксографии) //Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2-3, С. 184.
Донец А.М., Нестеркин С.П. Учение о личности в тибетской схоластике//Вестник БНЦ СО РАН. 2011. № 1, С. 71-80.
Донец А.М., Нестеркин С.П. Онтология личности в тибетском буддизме//Вестник БНЦ СО РАН. 2014. № 3, С. 173-183.
Нестеркин С.П. Семиотические аспекты религиозной толерантности (на материале буддизма махаяны)//Гуманитарный вектор. 2008. № 3, С. 42-45.
Нестеркин С.П. Доктринальные основания формирования личности в образовательной системе буддийских монастырей//Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2016. № 5, С. 185-194.
Донец А.М. Структура дхармы в свете принципа срединности. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2010. – 296 с.
Донец А.М. Базовая система дхармических категорий буддийских философов Центральной Азии. – Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2009. – 198 с.
Пупышева Н.В. Система ценностей в буддизме: источники ценностей и уровни развития личности. / Вестник Бурятского научного центра Сибирского отделения Российской академии наук, № 3 (19), 2015, С. 187-199.
Dpal rdo rje ‘jigs byed lha bcu gsum gyi sgrub thabs bsdus pa zhes bya ba bzhugs so. Mns.
rDor sems bsgom bzlas mdor bsdus bzhugs so. Mns.
Нестеркин С.П. Личность в буддизме махаяны. – Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2011. – 253 с.
Далай-Лама XIV. Мир тибетского буддизма / Далай-Лама XIV. – СПб.: Изд-во «Нартанг», 1996. – 226 с.
Дандарон Б.Д. Буддийская теория индивидуального "Я" / Б.Д.Дандарон // Тр./ БИОН. – 1968. – Вып. 1: Сер. востоковедная. Материалы по истории и филологии Центральной Азии, Вып. 3. – С. 34-52.
Андросов В.П. Буддизм Нагарджуны: Религиозно-философские трактаты / В.П. Андросов. – М. : Издат. фирма «Вост. лит.» РАН, 2000. – 799 с.
Источник Мудрецов: Тибетско-монгольский терминологический словарь буддизма, Парамита и Мадьямика / АН СССР. Сиб. отд-ние. Бурят. фил. Бурят. ин-т обществ. наук; Подготовка текста, пер. и примеч.: Р.Е. Пубаева, Б.Д. Дандарона; Отв. ред. Б.В. Семичов. – Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1968. – 167 с.
Чже Цонкапа. Большое руководство к этапам Пути Пробуждения : [В 5 т.] / Чже Цонкапа; Пер. с тибет. яз. А. Кугявичуса; Под общ. ред. А. Терентьева. – СПб. : Нартанг, 1994-2000.– Т. 1: Подготовительная часть и этап духовного развития низшей личности (перевод). – СПб.: Нартанг, 1995. – XIX, 388 с.; Т. 2: Этап духовного развития средней личности. – СПб. : Нартанг, 1995. – XIX, 275 с.
Далай-Лама XIV. Этика для нового тысячелетия / Далай-Лама XIV. – СПб.: Центр тибетской культуры и информации, 2001 – 236 с.

Correct link to this article:
just copy this link to clipboard